Spore zaskoczenie w przetargu na przewozy kolejowe w woj. pomorskim. SKM Trójmiasto chce jeździć nie tylko po swojej, trójmiejskiej linii, ale także obsługiwać pociągi do Elbląga, Iławy czy trasę z Ustki do Słupska. W trakcji spalinowej bezkonkurencyjne okazało się Polregio - w jednym przypadku pokonując Arrivę.
Województwo pomorskie właśnie otworzyło oferty w
przetargu na realizację przewozów kolejowych w regionie. Postępowanie jest podzielone na cztery osobne pakiety - aglomeracyjny (obsługa połączeń na sieci SKM Trójmiasto), elektryczny regionalny, spalinowy regionalny a także osobny na trasę Grudziądz – Kwidzyn – Malbork / Tczew.
Co zawierają pakiety?
Przewozy miałyby rozpocząć się już od grudnia przyszłego roku, co sprawia, że trudno mówić o prawdziwie konkurencyjnym przetargu na przewozy i miałby potrwać do grudnia 2030 roku.
W zakresie pakietu drugiego znalazły się linie z Elbląga do Gdyni, z Iławy do Gdyni oraz z Laskowic do Gdyni jak również krótka trasa ze Słupska do Ustki. W przypadku tras spalinowych przetarg dotyczy tras: z Gdańska Wrzeszcza do Gdyni przez lotnisko, Gdyni/Tczewa przez Starogard Gdański do Chojnic, z Kościerzyny do Gdyni w dwóch wariantach - przez Wrzeszcz jak i przez Osową oraz z Kartuz do Wrzeszcza jako objazd dla dwóch wcześniejszych tras (w tym przypadku trasą przez Bajpas Kartuski). Ponadto pakiet obejmuje też trasy z Kartuz do Gdyni oraz do Wrzeszcza przez lotnisko, trasę na Hel i połączenia z Chojnic do Szczecinka oraz ze Szczecinka do Słupska, z Chojnic do Kościerzyny, z Chojnic do Piły a także z Gdyni/Lęborka do Łeby (ale tylko w okresie wakacyjnym).
Czwarty pakiet przetargowy dotyczy z kolei trasy z Grudziądza przez Kwidzyn do Malborka / Tczewa.
Widać więc wyraźnie, że przetarg nie dotyczy tras, które w kolejnych
latach zostaną odbudowane lub zbudowane zupełnie od nowa. Mamy
tutaj na myśli linię do Bytowa - trasa do tego powiatowego miasta ma zostać zrewitalizowana w kolejnych latach, czy też całorocznych,
stałych połączeń do Łeby i elektrowni jądrowej - tory do elektrowni a w konsekwencji do Łeby mają powstać właśnie w ramach budowy pierwszej elektrowni atomowej w Polsce. Ponadto przetarg nie obejmuje też obsługi dalszej
części linii nr 229, od Kartuz do Lęborka, która także zostanie zrewitalizowana z myślą o elektrowni jądrowej a także objazdach na
czas modernizacji i rozbudowy linii nr 202 na wschodnim odcinku od Lęborka do Gdyni.
Ponadto postępowanie
nie obejmuje trasy PKM Południe, która będzie budowana w Gdańsku w kolejnych latach, choć w tym momencie trudno zakładać, kiedy będzie gotowa do jazdy regularnych pociągów z pasażerami.
PKP SKM wyjedzie poza Trójmiasto
Województwo dokonało już otwarcia ofert w każdej z części przetargu, dzięki czemu dowiedzieliśmy się, że w pierwszej, aglomeracyjnej części postępowania jedynym oferentem jest PKP SKM Trójmiasto, wyceniająca pakiet na 503,559 mln złotych brutto, przy budżecie województwa na poziomie 364,6 mln złotych brutto.
Dużo większe zaskoczenie przynosi druga, elektryczna część postępowania - tutaj wpłynęły bowiem dwie oferty - zarówno od obecnego operatora - Polregio jak i od… SKM Trójmiasto. To właśnie oferta SKM jest dużo korzystniejsza i opiewa na niespełna 439 mln złotych brutto, podczas gdy Polregio wyceniło tę część zamówienia na niespełna 595 mln złotych brutto. Budżet regionu to 576,462 mln złotych brutto. Warto dodać, że SKM Trójmiasto ma w końcu stać się spółką samorządową, należącą do województwa pomorskiego, co de facto oznaczałoby powstanie kolejnego przewoźnika regionalnego należącego do danego województwa - stąd też zainteresowanie spółki przewozami również poza Trójmiastem i “swoją” linią nr 250.
W trzeciej, spalinowej części jedyną ofertę złożyło Polregio, które jest obecnym operatorem wymienionych w tym pakiecie połączeń. Spółka chce zrealizować przewozy za 653,339 mln złotych brutto, przy budżecie województwa na poziomie 542, 234 mln złotych brutto.
W przypadku ostatniego elementu postępowania - odcinka Grudziądz – Malbork / Tczew o zamówienie również ubiega się dwóch przewoźników - jeżdżące już tu Polregio oraz Arriva RP. Polregio jest tańsze i oferuje przewozy za 51,165 mln złotych brutto, natomiast Arriva chce zrealizować usługę za 64,848 mln złotych brutto. Budżet regionu wynosi w tej części 52,19 mln złotych brutto.
Cena zdecyduje
We wszystkich częściach przetargu jedynym kryterium wyboru wykonawcy jest cena za wymaganą wielkość pracy eksploatacyjnej.
W poszczególnych częściach wynosi ona: 12,235 mln pociągokilometrów (aglomeracja trójmiejska), 19,025 mln pockm (pozostałe linie zelektryfikowane), 22,177 mln pockm (linie niezelektryfikowane) oraz 2,134 mln pockm (Malbork/Tczew – Grudziądz).
Sporo taboru od województwa, ale jednak nie cały
Do obsługi połączeń kolejowych województwo udostępni zwycięzcy postępowania posiadany przez siebie tabor - do momentu rozpoczęcia realizacji usługi pomorskie będzie dysponowało 98 pociągami - 67 EZT (w tym dwa Impulsy należące do SKM Trójmiasto), 4 spalinowo-elektrycznymi Impulsami oraz 27 spalinowymi zespołami trakcyjnymi.
Natomiast do realizacji założonego rozkładu jazdy potrzebnych będzie (wraz z rezerwą) 93 EZT oraz 46 jednostek spalinowych, co oznacza, że łącznie przewoźnicy będą musieli pozyskać 26 EZT oraz 15 jednostek spalinowych ponad to, co udostępni województwo.